Dhana - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Annelies Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Dhana - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Annelies Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Dhana

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Annelies

18 Juli 2018 | Jordanië, Mādabā

Grand Hotel Madaba is zo'n plek waar je plaatsvervangende schaamte hebt. De oude glorie is weg en de nieuwe eigenaren willen aantonen dat zij geen kat in de zak gekocht hebben. Lief maar gedoemd te mislukken. De weg naar de dode zee was heel mooi. Prachtige vergezichten, afwisselend landschap. Dicht bij de dode zee een mooi uitkijkpunt met cappuccino! Jeruzalem ligt maar 50 km verder. De lucht weer te dik om deze stad te kunnen zien. De blik op de Dode Zee vergoedt veel. Op de weg langs de Dode Zee komen wij bijWadi Mujib. Wadi staat voor rivier. Langs de weg is het krukdroog en geen spetter water te zien. Nadat wij onze zwemkleren hebben (moeten) aantrekken en wij in zwemvesten zijn gesjord, gaan wij op expeditie. Appeltje eitje dachten wij. Echter na een half uur wordt de rivier almaar woester, kunnen wij alleen nog maar door water, regelmatig zo diep dat wij moeten zwemmen, en moeten wij verschillende watervallen stroomopwaarts met behulp van touwen aan de muur overwinnen. Wat een avontuur. Ik vergeet even mijn hoogtevrees. De kloof is zo diep dat de zon ons niet weet te raken. Nivea kan hier niet veel verdienen. Vervolgens na 1,5 uur heen weer terug. Dat is easy: op de rug in je zwemvest met de stroom meedrijven. Alleen bij de watervallen oppassen. Na dit avontuur op weg naar onze pleisterplaats: Ecolodge Feynan. Goed dat wij een 4x4 hebben. De lokale Rijkswaterstaat moet de weg naar de lodge nog plaveien. Maar wat een mooi oord. Helemaal groen: tot aan het diner bij candelligt toe. Alleen geen koude Freddy (of de lokale Carakal), maar gemeentepils. En het diner is helemaal met zonder vlees en vis. Super lekker. Net sterrenkijken gedaan. Onze begeleider Suleiman heeft ons een snelcursus star gazing gegeven. Nu weet ik waar de kleine beer, mars en schorpioen staat en nog veel meer dat ik alweer vergeten ben. Ook twee vallende sterren gespot. O ja, voor het eten nog een wandeling voor zonsondergang. Dat gaf hele mooie foto's, vooral die gemaakt door de andere gast van de lodge vandaag, Juan een journalist van El Pais. Het was weer een enerverende dag ..

• 18 Juli 2018 - 20:58

Hanneke:

Zo, spannend hoor, zo'n live wild waterbaan, al is deze benaming een belediging. lijkt me, en jullie ogen zijn ook behoorlijk gestreeld vandaag, fijn hoor, hier was het een loom rustdagje, hoewel; 15km in de benen, Flo niet overigens, liefs weer, Han.